Tuesday 28 July 2009

Frode Thuen paradokset

For den observante ukeblad- og tabloidpresseleser, og den oppmerksomme seer av helse- og livsstilsprogrammer, vil navnet Frode Thuen få det til å ringe en bjelle. For dere andre kan jeg opplyse at Thuen er vår tids selvutnevente ekspert på samliv og samlivsproblemer. Formelt er han visstnok psykolog, og har da forhåpentligvis også klart å tiltrekke seg noen klienter gjennom årenes løp.

Etter å ha sett og hørt hva Thuen har på hjertet ved bare et par anledninger, kan han ved første øyekast virke som en interessant mann. Han har forsøkt å øke sin troverdighet med å gi ut bøker om blant annet utroskap, og sier at han baserer mye av det han sier på egenopplevde erfaringer. Men, dersom en går hans såkalte sannheter nærmere i sømmene- er det ganske mange ting som begynner å skurre rimelig heftig.

Ta boken hans ”Utro: om kjærlighetens bakgater” som eksempel. Boken er, etter min mening, vår tids mest suverene verk i faktaløs og virkelighetsfjern skremmselspropaganda. Her finner du side opp og side ned med moraliserende og avkrekkende eksempler på hvor ille det vil gå med en utro sjel – og dennes elsker/ elskerinne. Vi får høre at en mann som er utro, aldri er det på grunn av at han lever i det dødfødt forhold. Heller aldri fordi han forelsker seg i en annen kvinne. Hunkjønn som frivillig eller ufrivillig ender opp som elskerinne, vil få (og ja jeg siterer) ”kjærlighetssorgen som en bittersøt følgesvenn resten av livet.”

Hvem er det Thuen bygger sine såkalte forskningsresultater på?

Omtrent 50% av alle ekteskap havarerer. Det er et faktum ikke en gang Frode Thuen kan benekte. Men, han vil altså ha oss til å tro at i hvert fall 99,99% av disse skilsmissene kom i stand uten at en av partene ønsket seg ut av ekteskapet fordi vedkomne hadde funnet en ny kjærlighet. Høres det usannsynlig ut?

I min egen nære familie- og vennekrets, har 5 ekteskap havarert de seneste 10-årene. Her snakker vi om skilsmisser der jeg med 100% sikkerhet vet nokså eksakte detaljer om det sedvanlige hva/hvorfor/hvem og hvordan. Stemmer Thuen sine skråsikre generaliseringer på ”mitt” utvalg? Nei, snarere tvert imot. 4 av 5 skilsmisser kom i stand fordi en av ektefellene hadde funnet seg en ny partner. Er min bekjentskapskrets spektakulær i forskningsøyemed, eller har Frode Thuen urent mel i posen? I tilfelle det første er selvsagt Thuen mer en gjerne velkommen til å forske videre på mitt særegne nettverk….

Men Thuen stopper ikke med denne boken. I forrige uke kom jeg over et ukeblad på et venteværelse. I en reportasje om flørting var Thuen igjen på pletten, og uttalte seg med sin selvpåberopte autoritet som ekspert. Her fikk leseren vite at det finnes tre årsaker til at menn i etablerte forhold kan finne på å flørte med noen andre enn partneren: for å såre, for å få bekreftelse eller fordi det er en slags innebygd refleks som de egentlig ikke mener noe med.
Thuen utelukker dermed muligheten for at en mann kan flørte med en kvinne fordi han faktisk liker henne… Selv for Thuen var denne ”ekspertkommentaren” litt tynn..

Personlig tror jeg faktisk ikke at Thuen er så kunnskapsløs og naiv om han fremstår. Jeg tror han har en agenda. Det finnes sikkert gifte og samboende kvinner der ute som i hemmelighet sponser lønningen hans. Stillingsinstruksen er svartmalende mørkemann, og Thuens provisjon øker antakeligvis proposjonalt med propagandaspredningen. Her skal menn og kvinner skremmes fra å finne kjærligheten på ny! Bedre å råtne i et dødt ekteskap, enn å bli lykkelig med kone nummer to- det må da alle forstå.

Yrkestitler, forskningsarbeider og bokutgivelser gir dessverre autoritet. Det spiller ingen rolle hva man fyller arbeidet sitt med – så lenge den formelle cveen i orden. Med fare for å høres ut som en lærerinne på ungdomsskolen, tror jeg vi samfunnsborgere må lære oss til å bli bedre på kildekritikk: Ikke ta alt for god fisk, bare fordi noen kaller seg ekspert.

No comments:

Post a Comment